Gouda na oud en nieuw?

Dankzij het nieuwe verkeersplan is het op alle wegen / woonwijken rustiger en zijn er veilige snelle fietsroutes. Met de auto ben je langzamer! Ook is er nieuw en super fijnmazig openbaar vervoer in de stad.

Voor Gouwenaren zijn er genoeg betaalbare woningen. Want alleen Gouwenaren mogen woningen tot 3,5 ton kopen. Ook wordt er volop gebouwd. Zo verbouwen particulieren oude bedrijfspanden dankzij gemeentelijke ondersteuning zodat projectontwikkelaars niet voor leegstand verbouwen.

En er zijn speciale seniorenhofjes ontwikkeld; parkeren uit het zicht en erboven wonen zoals Turfmarkthof, Schouwburghof en Amerikahof. Centraal wonen met een aangepast woningprogramma. Met hun, al lang, niet meer “passende” eengezinswoning hebben ze vele starters blij gemaakt.

Wonen met een schitterend uitzicht; de IJsselflats op de Schielands hoge zeedijk, waar ooit nog Compaxo zat, komen al uit de steigers. Flaneren, recreëren, wandelen en fietsen langs de oude Hollandsche IJssel vanaf de historische binnenstad tot aan het historische sluiscomplex.

Niet nog meer flats of “halve” woningen die eigenlijk onbetaalbaar zijn voor de doelgroep. Nee, de blokkerlocatie en het rommelige spoorzonegebied van station tot aan Bram is omgetoverd tot een prettig woonwijk met groene pleinen. Eronder het trein- en autoverkeer en parkeergelegenheid. Vanaf het politiebureau fiets je tussen supermarkt en kerk zo de nieuwe “verhoogde” wijk in om langs de moskee uit te komen bij het vergrootte Groenhovenpark.

In Korte Akkeren betaalbare huurwoningen aan de Herengracht. Winkels en parkeervoorziening zijn er onder het verhoogde ONA veld. Rondom de oude begraafplaats, waar ooit Croda zat, komt een park met bescheiden hoogbouw bedoeld voor senioren … wat zal dat mooi aansluiten bij de nieuwe, 20 verdiepingen hoge, IJsselflats…..

Ik schrik wakker! Tja, nu we weer in het nieuwe jaar zijn ga ik altijd wat dagdromen.

Ik wens je een goed 2020!

Jerome Brands

Deze column was eerder te lezen in de Goudse Post; www.goudsepost.nl